Espoon Automuseon alkutaival
Espoon Automuseo sai alkunsa Rafael ”Rafu” Huhdan ideasta ja aktiivisuudesta 1970-luvun lopulla. Rafulla oli aiemmin ollut Mäntsälän suunnalla moottorimuseohanke, mutta sittemmin hän löysi tehtailija Asser Uusi-Jaakkolan omistaman ison graniittirakennuksen Espoon Pakankylästä. Graniittinavetta on kuulunut Pakankylän kartanolle, joka oli aikoinaan yksi Etelä-Suomen suurimpia tiloja. Vielä vuonna 1978 Maanviljelyksen Tutkimussäätiö oli käyttänyt hyötytiloja toiminnassaan, kuten navetan alakertaa sikalana. Myötämieliseltä Uusi-Jaakkolalta Rafu ja hänen vaimonsa Astrid saivat navetan vuokrattua. Pariskunta apulaisineen kunnostivat tiloja aamusta iltaan suunnitteilla olevaa museotoimintaa varten.
Tarinoiden mukaan sydäntalvella vuonna 1979 noin 30 asteen pakkasessa autoja ajettiin talkoovoimin pitkässä letkassa Espoon Pakankylään. Rafun Saab-kokoelma edusti suurinta osaa näyttelystä, mutta esillä oli mm. moottoriurheilun veteraaniautoja kuten Triumph TR2 sekä Ferrari Tour de France ´57.
Espoon Automuseon taustalle perustettiin Espoon veteraaniautoseura, joka sai sittemmin kesällä 1979 oikeusministeriön hyväksynnän. Mukana seuran toiminnassa olivat Rafun ja Astridin lisäksi mm. Simo Mäkelä, Jorma Rosenberg ja Torolf Grönholm.
Museo avattiin yleisölle v. 1979 huhtikuun 20. päivä, mutta viralliset avajaiset pidettiin kesäkuun 9. päivä. Virallisissa avajaisissa paikalla oli mm. kuuluisa ralliveteraani ja kaksinkertainen Monte Carlo –rallin voittaja Ruotsista, Erik Carlsson.
Avajaisia seuranneita vuosia on kuvailtu työntäyteisiksi, mutta myös antoisiksi. Museolla on vieraillut useita arvovieraita, mm. Ruotsin prinssi Bertil 1980-luvulla. Ajoneuvo- ja teemanäyttelyt ovat vaihtuneet talkoovoimin ja tulokset ilahduttaneet tuhansia kävijöitä.
Espoon Automuseo on juhlinut mm. vuosina 2009 ja 2014 julkaisemalla 30- ja 35-vuotisjuhlajulkaisuja. Juhlajulkaisuissa lisää mm. museon toiminnasta.
T. Rönnbergin, P. Kastemaan ja P-O. Öllerin tekstien pohjalta koonnut Outi Lähteenoja keväällä 2008