Automuseolla tallennettiin autojen muotoja

Lokakuisena päivänä Automuseo sai käytävilleen varsinaisia autojen kaarien, -muotojen ja -linjojen arvostajia.

Lahdesta asti saapui ryhmä Muotoiluinstituutissa muotoilijaksi opiskelevia kynätaitureita.

Tunnit kuluivat, kun autojen väleissä tutkittiin ja luonnosteltiin näyttelyajoneuvoijen muotoja. Välineenä näkyivät olevan värikkäät tussit tai tietokoneen kosketusruudut – sekä tietenkin lyijykynät.

Opettajan johdolla opittiin yhä uusia asioita autojen muotoiluun vaikuttavista seikoista – tällä kertaa tutkimalla ihan lähietäisyydellä menneiden vuosikymmenten autoja.

Esimerkiksi Lamborghini Countachin muodoista saimme kuulla, kuinka kuljettajan istuin on sijoitettu formula-autoihin verrattavissa olevalla tavalla, mahdollisimman keskelle. Kapean katon muotojen vuoksi kuljettaja ei voisikaan istua sivummalla, joten auton ”kylkipalkit” on muotoiltu leveiksi.

Muistoksi muotoilijat jättivät Automuseolle luonnoksia suosikkiautoistaan.

Espoon Automuseo kiittää mielenkiintoisesta päivästä ja toivottaa tulevaisuuden muotoilijat tervetulleeksi uudelleen, sekä tietenkin onnea ja menestystä!

Kuvagalleriassa otoksia lokakuisesta opintopäivästä Automuseolla.

Tekijä: Juha Sylberg

Mersumies ja Brittiharrastaja